Огляд пресиІнформаційно-аналітичні випуски НТСЕУ про стан та перспективи паливно-енергетичного комплексу України

forumЯк уникнути типових помилок за проєктування та монтажу фундаментних уземлювачів. 15.09.2023 11:00

5EXX Міжнародний енергетичний бізнес форум «5Е»

17-19 жовтня 2023 року

Рішення Громадських слухань «Практичні аспекти інтеграції ОЕС України з енергосистемами Європи»

Категорія: Публікації Опубліковано: Вівторок, 30 березня 2010 Автор: Оргкомітет

Зміст статті

 

Пропонуємо ознайомитися з проектом рішення Громадських слухань «Практичні аспекти інтеграції ОЕС України з енергосистемами Європи».

Пропозиції та зауваження громадськості щодо проекту Рішення надавати у письмовій формі або електронною поштою до 20 квітня 2010 року до Оргкомітету за адресою: 01001, Київ , а/с 142, вул. Хрещатик, 12, НТСЕ України, тел./факс: (044) 278-4307, 239-4773, E-mail: ntseu#mintop.energy.gov.ua

Рішення Громадських слухань
«Практичні аспекти інтеграції ОЕС України з енергосистемами Європи»

м. Київ, Будинок Комітетів ВР України
30 березня 2010 року

30 березня 2010 року в приміщенні Будинку Комітетів Верховної Ради України відбулися Громадські слухання «Практичні аспекти інтеграції ОЕС України з енергосистемами Європи». Громадські слухання організовані і проведені Комітетом Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки за ініціативи Науково-технічної спілки енергетиків та електротехніків України, Громадських рад при Мінпаливенерго, Мінприроди та НКРЕ України.

Метою організації Громадських слухань є визначення пріоритетів інтеграції Об’єднаної енергетичної системи України до об’єднання енергосистем Європейських країн ENTSO-E (UCTE) та шляхів їх реалізації.

На Громадських слуханнях розглянуті питання забезпечення поступового зближення законодавства України та ЄС стосовно створення сприятливого Інвестиційного клімату розвитку електроенергетики України, проблеми законодавчого та нормативно-правового врегулювання захисту національних інтересів, забезпечення конкурентоспроможності економіки держави і використання транспортних можливостей держави з урахуванням енергетичного потенціалу і вигідного географічного розташування України.

У роботі Громадських слухань взяли участь понад 90 представників різних відомств і сфер діяльності, державних і недержавних структур, академічної, вузівської та галузевої науки, проектних та науково-дослідних організацій паливно-енергетичного комплексу, вітчизняних та іноземних підприємницьких структур і громадських організацій.

Учасники Громадських слухань зазначили:

Відповідно до розділу XIII Енергетичної стратегії України на період до 2030 року елементами інтеграції України до ЄС в галузі енергетики є, насамперед, адаптація законодавства та відповідні інституційні перетворення, а також інтеграція енергетичної системи України до європейської і уніфікація стандартів.

Водночас, адаптація законодавства України до законодавства ЄС є міжнародним зобов'язанням, передбаченим Угодою про партнерство і співробітництво між Україною та європейськими співтовариствами (далі - УПС) від 14 червня 1994 року та Закону України "Про загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу" від 18 березня 2004 року.

Енергетичною стратегією визначено перехід до нової моделі ринку електроенергії (При розробці нової моделі мають бути враховані положення Директиви 2003/54/ЄС від 26 червня 2003 р. Європейського Парламенту та Ради ЄС стосовно спільних правил для внутрішнього ринку електроенергії; Регламент Ради ЄС 1228/2003 від 26 червня 2003 р. про умови доступу до мереж для транскордонних перетоків електроенергії; Рішення Європейського Парламенту та Ради ЄС 1229/2003/ЄС від 26 червня 2003 р. про правила для транс'європейських енергетичних мереж), яка зокрема має передбачити створення умов для розвитку внутрішніх та міждержавних електричних мереж з метою здійснення експортно-імпортних операцій та транзиту електроенергії .

З метою вдосконалення розробки та адаптації енергетичного законодавства до законодавства ЄС доцільно вирішити питання фінансового, кадрового і організаційного забезпечення такої діяльності.


Для створення технічних умов щодо інтеграції ОЕС України до системи ENTSO-E необхідно:

  • визначити рівень технологічних стандартів і умов паралельної роботи ОЕС України з європейською енергосистемою;
  • визначити терміни та джерела фінансування заходів з введення додаткових регулюючих та модернізації діючих потужностей, підвищення стійкості, режимної керованості та безпечності електропостачання в нормальних та аварійних режимах, у тому числі шляхом проведення реконструкції ТЕС та ГЕС для забезпечення первинного та вторинного регулювання частоти та потужності, а також рівнів напруги в ОЕС, модернізації та побудови нових систем інформаційного забезпечення та керування ОЕС;
  • визначити і встановити прозорі і стабільні засади податкової та амортизаційної політики щодо суб'єктів, які безпосередньо забезпечують реалізацію технічних планів інтеграції з ENTSO-E
  • забезпечити на державному рівні зовнішньополітичну підтримку заходів щодо інтеграції української енергосистеми. з енергосистемами Європи.

Першочерговим завданням має стати розроблення програми інтеграції об'єднаної енергосистеми України до ENTSO-E та деталізованого плану заходів, спрямованого на її реалізацію.

Енергетика є однією з пріоритетних галузей національної економіки України. Процес адаптації цієї сфери права нерозривно пов'язаний із її реформуванням та лібералізацією на основі принципів ринкової економіки. Цей процес має відбуватися одночасно із внутрішньою гармонізацією та систематизацією нормативно-правової основи регулювання енергетики.

Найважливішими етапами інтеграції ОЕС України до енергосистем ЄС в сфері енергетики є виконання Договору до Енергетичної Хартії (ратифікований Законом України від 6 лютого 1998 року №89/98-ВР) та Протоколу до Енергетичної Хартії з питань енергетичної ефективності і суміжних екологічних аспектів (ратифікований Законом України від 6 лютого 1998 року №89/98-ВР), а також продовження співробітництва в рамках Конференції по Енергетичній Хартії.

В сфері практичних шляхів адаптації енергетичного права України також треба взяти до уваги вказівки, викладені в Афінському Меморандумі 2002 року (Меморандум про домовленість щодо регіонального ринку електроенергії Південно-Східної Європи та його інтеграцію до внутрішнього ринку електроенергії Європейського Союзу).

Початок дій України на шляху вступу до Європейського Союзу було покладено ще у 2000 році, коли на виконання Указу Президента України «Про Програму інтеграції України до Європейського Союзу», був затверджений план дій щодо реалізації пріоритетних положень Програми інтеграції України до Європейського Союзу та складений план роботи з адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, який діє дотепер.

Для його реалізації у 2009 році Мінпаливенерго видало Наказ «Про затвердження Програми першочергових організаційно-технічних заходів для підготовки ОЕС України до роботи з об'єднанням енергосистем європейських держав»

Цією Програмою передбачені низка заходів, зокрема проведення досліджень та впровадження окремих проектів щодо модернізації об’єктів та енергосистеми в цілому. Окрема увага приділена питань реалізації контракту між Мінпаливенерго України та ENTSO-E, щодо розробки вимог, які необхідно виконати для повного приєднання енергосистеми України до енергооб’єднання Європи та підготовка Угоди щодо технічних, регуляторних і оперативних умов роботи ОЕС України з енергосистемою ENTSO-E, який планується фінансувати в межах виконання Бюджетної програми «Підтримка впровадження енергетичної стратегії України».

З метою врегулювання проблемних питань щодо експорту електроенергії у 2009 році Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про електроенергетику» щодо врегулювання питань експорту електроенергії.

Цим законом визначений економічний механізм доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України., який затверджується Національною комісією регулювання електроенергетики України при умові забезпечення:

  • фінансових гарантій з оплати доступу до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України;
  • величини пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України за окремими лотами;
  • визначення початкової ціни доступу до міждержавних електричних мереж України;
  • визначення умов відмови в наданні доступу до міждержавних електричних мереж України або дострокового припинення доступу до міждержавних електричних мереж України в разі невиконання енергопостачальником умов договору про доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України або вимог законодавства;

Враховуючи, що Україна вступила до Енергетичного Співтовариства необхідно забезпечити виконання вимог ENTSO-E. З цього приводу особливу увагу необхідно звернути на питання щодо виконання вимог Директиви 2001/80/ЄС «Про обмеження викидів деяких забруднюючих речовин в атмосферу з великих опалювальних установок».

Вказаний документ вимагає досягнення до 2018 року нормативів по викидам основних забруднюючих речовин (діоксиду сірки, оксидів азоту та пилу) від енергоблоків ТЕС до європейського рівня, що можливо лише за умови спорудження нових повномасштабних систем високоефективного газоочищення в стислі терміни з 2010 до 2018 року (вісім років) на всіх енергоблоках ТЕС і ТЕЦ: всього 93 блока.

Впровадження установок сірко- та азотоочистки в Україні пов'язано з багатьма проблемами, зокрема:

  • відсутністю практичного досвіду на усіх етапах розробки та реалізації відповідних установок (технологій) в Україні;
  • відсутністю. науково обґрунтованих рекомендацій відносно застосування прийнятних технологій з наявних на світовому ринку (мокра, суха, комбінована вапнякова сіркоочистка, технології двухстадійної десульфуризації з використанням гашеного вапна, кріомагнітні високоградієнтні сепаратори, котли ЦКШ тощо) в умовах роботи вітчизняного обладнання та особливостей спалювання українського вугілля;
  • відсутністю проробок поводження з відходами газаочисток (утилізація або продаж);
  • необхідністю виконання великого обсягу робіт в стислі терміни на всіх енергоблоках України за відсутності фінансового забезпечення будівництва газоочисних систем.

Учасники Громадських слухань вирішили:

З метою забезпечення виконання зобов’язань України, пов’язаних із вступом 18 грудня 2009 року до Енергетичного Співтовариства, своєчасного виконання першочергових організаційно-технічних заходів для підготовки ОЕС України до роботи з об'єднанням енергосистем європейських держав, створення сприятливого інвестиційного клімату розвитку енергетики, з урахуванням можливостей держави щодо залучення інвестицій під гарантії Уряду рекомендувати:

1. Прискорити узгодження основних положень проекту концепції Держаної цільової програми інтеграції Об’єднаної енергетичної системи України до енергетичного об’єднання енергосистем європейських держав та її ухвалення Урядом України.

2. Кабінету Міністрів України передбачити у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» виділення коштів на забезпечення реалізації «Програми першочергових організаційно-технічних заходів для підготовки ОЕС України до роботи з об'єднанням енергосистем європейських держав».

3. Розробити програму з поступового скорочення загальних річних викидів від ТЕС і ТЕЦ згідно з вимогами Директиви 2001/80/ЄС та прийнятих нормативно-правових актів України враховуючи стратегічну орієнтацію теплової генерації на використання вугілля вітчизняних родовищ, з оцінкою можливості фінансування екологічної програми за рахунок інвестнадбавок до тарифу (кВт.год) та інших джерел фінансування , з урахуванням пропозицій НАК «ЕКУ» і ТОВ «Східенерго» відносно необхідних витрат на впровадження новітніх технологій сірко-азотоочистки;

4. З метою забезпечення партнерської участі громадськості у формуванні та реалізації науково-технічних заходів Програми першочергових організаційно-технічних заходів для підготовки ОЕС України до роботи з об'єднанням енергосистем європейських держав просити Мінпаливенерго залучати фахівців із числа членів НТСЕУ до участі в конкурсах, передбачених в рамках виконання досліджень та розробок з питань реалізації контракту між Мінпаливенерго України та ENTSO-E, розробки вимог, які необхідно виконати для повного приєднання енергосистеми України до енергооб’єднання Європи та підготовки Угоди щодо технічних, регуляторних і оперативних умов роботи ОЕС України з енергосистемою UCTE.

Пропозиції та зауваження громадськості щодо проекту Рішення надавати у письмовій формі або електронною поштою до 20 квітня 2010 року до Оргкомітету за адресою: 01001, Київ , а/с 142, вул. Хрещатик, 12, НТСЕ України, тел./факс: (044) 278-4307, 239-4773, E-mail: ntseu#mintop.energy.gov.ua