Огляд пресиІнформаційно-аналітичні випуски НТСЕУ про стан та перспективи паливно-енергетичного комплексу України

forumXVI Міжнародний форум «Паливно‑енергетичний комплекс України: сьогодення та майбутнє», 6-8 листопада 2018

plan2018Перелік науково-технічних заходів (конференції, семінари, громадські обговорення, виставки, ювілейні заходи) в галузі енергетики на 2018 рік

TOP-12 публікацій «ЕНЕРГОІНФОРМ-ИНФОРМЭНЕРГО» №548

Категорія: Публікації Опубліковано: Вівторок, 08 травня 2018 Автор: Олександр Дупак

Зміст статті

Новий ринок електроенергії в Україні: як реформуванням не наробити гірше

Янина Ткачук, Телеканал новин 24, 14.04.2018

За законом "Про ринок електричної енергії" в Україні до 1 липня 2019 року має змінитися модель функціонування ринку електроенергії, що узгоджується також із Третім енергетичним пакетом ЄС. Це впровадження має привести, за задумом законодавців, до вільного ринкового ціноутворення, зменшення впливу держави, конкуренції та можливості продажу електроенергії за двосторонніми договорами.

Проте за поточних ринкових умов у нашій країні таке реформування може погіршити ситуацію в галузі та загрожує дискредитацією процесу євроінтеграції.

Шляхи вирішення проблем ринку представники влади, бізнесу та громадсь-кості обговорювали 10 квітня під час Круглого столу "Ризики та бар'єри на шляху реформування ринку генерації", організованого експертно-аналітичним центром BRDO за підтримки EU4Business\FORBIZ тa МЕРТ, в рамках Публічного діалогу PROДіалог.

Конкуренція проти монополій

За підрахунками експертів BRDO, ліцензію на виробництво електроенер-гії на українському ринку мають 406 суб'єктів. Проте частка 5-ти найбільших гравців складає 92% сукупного обсягу оптового ринку електроенергії. Держава контролює майже всі операції на ринку, що спотворює ринкову модель та унемож-ливлює конкурентний розвиток. Послабити концентрацію на ринку можна за рахунок імпорту та будівництва нових потужностей. Проте ані держава, що виробляє 67% електроенергії, ані приватний сектор не зацікавлені в появі нових сильних гравців.

Перехід до вільного ринку в умовах високої концентрації є дуже ризикованим кроком.

Імпортер, як повноцінний конкурент вітчизняній генерації, не може зайти на ринок до зняття низки адміністративних, економічних і технічних бар'єрів. Зокрема, необхідні синхронізація бірж,створення умов для імпорту в Бурштинський острів та об'єднання ОЕС України з ENTS0-E. Останнє потребує оновлення генеруючих потужностей, що зношені на 80%, для відповідності оєвропейським технічним вимогам та екологічним стандартам, а отже – значних капіталовкладень.

… кажуть аналітики, поява нових великих виробників в поточній ситуації є сумнівною, адже термін окупності інвестиції складає понад 20 років. Більше того, діюча генерація не зацікавлена в появі конкурентів та може ситуативно пропонувати нижчі ціни, чим блокуватиме вхід на ринок нових суб'єктів. Особливо у випадку можливого встановлення їм надбавок на підвищення екологічності, покриття боргів "старого" ринку тощо.

Як подолати проблеми

За оцінкою BRDO, позитивного ефекту від імплементації Третього енергетичного пакету в Україні можна досягти виключно за умов:

- посилення антимонопольних вимог до учасників ринку генерації;
- створення можливостей для відкриття імпорту і будівництва нових приватних ТЕС;
- відходу від практики перехресного субсидіювання між різними категоріями споживачів.

Інакше, переконані аналітики, в умовах обмеженого втручання, посилиться чутливість ринку до цінових коливань та зловживань, за що заплатить кінцевий споживач.

Україна обрала європейський шлях розвитку, отже, має виконувати свої зобов’язання в рамках реформи енергетичної сфери.

Керівник департаменту програм допомоги "Енергетика, транспорт та навколишнє середовище" Представництва ЄС в Україні Йоганнес Баур зауважив, що процес змін на ринку електроенергії вже запущений, і незалежно від того, чи впровадить Україна Третій енергопакет, чи ні, озвучені експертами питання накопичуватимуться, і їх так чи інакше потрібно вирішувати.

Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Мак­сим Нефьодов погодився із експертами, що підходити до реформи треба виважено.

«Реформа ринку електроенергії є пріоритетом, зважаючи на її визначальний вплив на умови ведення бізнес-діяльності в країні. Наше завдання – не сліпе накладання Третього енергопакету, що призведе до негативних наслідків, а реалізація механізмів для конкурентного розвитку галузі. Тут має бути спільна комплексна робота усіх відповідальних органів», – відзначив Нефьодов.

Директор Директорату стратегічного планування і євроінтеграції Міністерства енергетики Віталій Кушніров також зауважив, що напевне реформа не усуне всі поставлені питання. Тому, за його словами, у міністерстві цей процес розуміють більш широко, стратегією охоплюється весь комплекс питань, які дозволять у середньостроковій перспективі змінювати ринок не тільки в рамках впровадження нового закону, а й у ширшому розумінні.