Огляд пресиІнформаційно-аналітичні випуски НТСЕУ про стан та перспективи паливно-енергетичного комплексу України

forumXVII Міжнародний форум «Паливно енергетичний комплекс України: сьогодення та майбутнє», 5-7 листопада 2019, Міжнародний виставковий центр

plan2019Перелік науково-технічних заходів (конференції, семінари, громадські обговорення, виставки, ювілейні заходи) в галузі енергетики на 2020 рік

Основні фактори невиконання Програми видобутку газу

Категорія: Публікації Опубліковано: Неділя, 24 травня 2020 Автор: НТСЕУ

Ярослав Диковицький, Energy Club

Для України Програма видобутку природного газу (Програма) має стратегічне значення.

Показники видобутку газу національною нафтогазовою компанією є невід'ємною складовою цілого ряду нормативно правових актів, які крім іншого відносяться і до питань національної безпеки.

Програмою було передбачено наступні обсяги видобутку природного газу:

  • у 2018 році - 16,5 млрд. куб. метрів
  • у 2019 році - 18,2 млрд. куб. метрів
  • у 2020 році - 20,1 млрд. куб. метрів

Для розуміння важливості виконання зазначених показників видобутку газу варто назвати ряд відповідних постанов та розпоряджень уряду, а також рішень Ради національної безпеки і оборони України з відповідними указами Президента, які базуються на зазначених показниках.

Отже, показники видобутку є основоположними для таких документів:

  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1079-р «Про схвалення Концепції розвитку газовидобувної галузі України»
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2017 року № 605-р «Про схвалення Енергетичної стратегії України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність»
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06 червня 2018 р. № 497-р «Про затвердження плану заходів з реалізації етапу «Реформування енергетичного сектору (до 2020 року)»
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 351 «Про затвердження основних засад здійснення державної власності щодо публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»
  • Постанова Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 р. № 526 «Про затвердження очікуваних показників роботи наглядової ради публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»
  • Розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 березня 2019 р. № 161-р «Деякі питання виконавчого органу акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України»
  • Указ Президента України № 874/2019 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 2 грудня 2019 року «Про невідкладні заходи щодо забезпечення енергетичної безпеки»

Всі ці документи на цей час є діючими нормативно правовими актами. Незважаючи на це, завдання з видобутку природного газу не виконанні.

Фактичні обсяги видобутку природного газу значно менші, ніж визначено очікуваними показниками. Так, у 2018 році обсяги видобутку менші на 1 млрд куб. м, у 2019 році на 3,3 млрд куб. м, а у 2020 році будуть менші майже на 5 млрд куб. м відносно визначених показників.

Сумарне невиконання програми видобутку складе близько 10 млрд куб м, а отже внутрішній ринок недоотримає зазначені обсяги газу і вони будуть замінені імпортом.

Згідно даних Нафтогазу, для виконання Програми видобутку газу було необхідно близько 90 млрд грн капітальних інвестицій ($ 3,9 млрд). І як стверджувалось у річному звіті Компанії за 2016 рік: «Міжнародні експерти підтверджують можливість досягнення цілей стратегії 20/20» (стор.117)

Відповідно до фінансових звітів, за період 2016−2019 років, АТ «Укргазвидобування» завдяки наближенню ціни на газ до ринкових умов отримало сумарно близько 130 млрд грн у якості чистого прибутку та амортизації.

Зазначених коштів більш ніж достатньо для фінансування Програми видобутку природного газу.

Але протягом 2016−2019 років Нафтогаз вилучив в Укргазвидобування для своїх власних потреб близько 60 млрд грн, у якості дивідендів.

Невиконання плану видобутку в Нафтогазі пояснюють відсутністю нових ліцензій на розробку надр.

Разом з тим у звітах правління ПАТ «Укргазвидобування» Про результати фінансово-господарської діяльності за відповідний рік нічого не сказано про відсутність ліцензій, а лише наголошується, що зменшення фінансування відносно планових показників призведе до зменшення обсягів видобутку.

За даними звітів правління АТ «Укргазвидобування» середньорічна потреба у фінансуванні капітальних витрат складала понад 30 млрд.грн.

Але дані фінансової звітності свідчать про те, що фактичне фінансування капітальних інвестицій у 2016 році склало 4,98 млрд. грн, а у 2017 році - 12,68 млрд.грн.

За підсумками перших років Програми видобутку (у 2016−2017рр), коли закладались основи її виконання, була профінансовано лише на 25%.

Незадовільне фінансування капітальних інвестицій пояснюється тим, що за рішенням акціонера (тобто компанії «Нафтогаз України») із ПАТ «Укргазвидобування» у перші роки виконання Програми вилучався весь прибуток у вигляді сплати дивідендів безпосередньо на рахунки НАК «Нафтогаз України».

Так, сумарний чистий прибуток за 2016−2017 роки склав близько 42 млрд грн. При цьому за підсумками цих років на рахунки Нафтогазу було сплачено майже 45 млрд грн дивідендів.

Сумарні витрати на капітальні інвестиції АТ «Укргазвидобування» за період 2016−2019 років складають 61 млрд грн, із яких 22,3 млрд було витрачено у 2019 році, коли програма видобутку вже була провалена і ефективність використання цих капітальних інвестицій невідома.

Отже за 2016−2019 роки АТ «Укргазвидобування» отримало близько 130 млрд грн у якості чистого прибутку та амортизації. При цьому фактичні витрати на капітальні інвестиції склали менше половини від цих коштів (61 млрд грн)

Таким чином, за період 2016−2019 років сума накопичених джерел для фінансування капітальних інвестицій АТ «Укргазвидобування» на наступні роки складає близько 70 млрд грн.

Це означає, що на даному етапі, коли ціни на газ значно зменшується, група Нафтогаз має достатній накопичений фінансовий ресурс для інвестицій у видобуток вітчизняного газу на найближчі 2−3 роки, навіть при нульовій рентабельності.

Щодо нібито відсутності ліцензій та зриву з цієї причини Програми видобутку газу.

Ще у 2017 році Нафтогаз на своєму сайті розмістив інформацію, відповідно до якої рішенням Апеляційного адміністративного суду Києва, в листопаді 2017 року НАК «Нафтогаз України» було позбавлено права на розробку Будищансько-Чутівської, Оболонської та Писарівської газоносних площ.

Пряма цитата від Нафтогазу: «Позбавлення Нафтогазу права розробки зазначених ділянок фактично означатиме зрив виконання урядової програми 20/20. За період дії спеціальних дозволів на зазначених ліцензійних ділянках планувалось видобути 69,6 млрд куб. м газу та 10,7 млн т нафти і газового конденсату.»

Причиною позбавлення Нафтогазу права на розробку названих газоносних площ стало невиконання Компанією визначених угодами обсягів робіт.

Таким чином, не пройшло навіть року після затвердження Програми видобутку як у Нафтогазі заявили про її зрив. І зрив не через ненадання нових ліцензій, а через позбавлення права на розробку власних газоносних площ внаслідок повної бездіяльності зі сторони Компанії.

Але на даний час ця інформація якось «загубилася» і тепер в Нафтогазі заявляють про зрив Програми видобутку тільки через ненадання нових ліцензій.